Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Líbí se Vám Ferrari Purosangue?

Hlasů celkem: 18

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  DTM  >  DTM - 9. závod - Brno 19.9.2004

DTM - 9. závod - Brno 19.9.2004

Jaroslav Hanus, datum vydání 27.1.2010

Kategorie: DTM

posta  poslat tento článek známému
DTM - 9. závod - Brno 19.9.2004
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

......už je to tady, už je to tady.....ano tak jsem skandoval před 14 dny a těšil se na návrat DTM do České republiky. Trochu jsem se bál, aby to nebyl jen sen....., ale když jsem přijel na Masarykům okruh v Brně a uvítala mě slavnostní brána DTM, už jsem nepochyboval. DTM je TADY!!



 

PÁTEK

 

Bylo poledne. Již z dálky znějící oznamovaly, že se na okruhu cosi děje. Zatím to nebyly motory vozů DTM, na trati se proháněly formule série Formule BMW ADAC a Eurosérie F3 ve svých trénincích a kvalifikacích. V 15.00 to nastalo. Po ranním rolll outu a 90 minutovém testu se všichni piloti DTM vydali k svému odpolednímu tréninku. Pohled na vozy řítící se na konci rovinky rychlostí téměř 240 km/h byl úchvatný a pro zvukovou kulisu nemůžu najít to správné ještě lepší adjektivum. Po pár kolech již většina jezdců jede na plno a na výjezdech ze zatáček mají co dělat aby správně směřovali svůj vůz. Jaroslav Janiš úsměvně laškuje s Marcusem Winkelhockem, aby mu to pak Makrus šeredně spočítal při závodě.

 

Ke konci tréninku jezdci zkoušejí u výjezdu z boxů starty. Jestliže jsem předtím nemohl najít pro hodnocení to správné slovo, tak tohle je peklo. Už když vůz přijíždí na speed limiter jeho zvuk se hodně modifikuje (zejména u vozů Opel), pilot zastaví, aktivuje launch control a pak to nastane.... motor se vytočí na příslušné otáčky, výfuky vydávají takový hluk, že široko daleko není vůbec nic slyšet a vy cítíte jen vaše tlukoucí srdce a mnohdy ani to ne....., START, a už letí a za 4 sekundy už je za hranou první zatáčky. A to je jen jeden vůz, když si představíte jak asi bude vypadat start, jdou na vás mdloby...:)

 

Pátek byl pro všechny fanoušky svátek. Je tradicí DTM, že v pátek se neplatí vstupné, ani na tribuny ani do padocku. Kromě pitwalku tak každý viděl přesně to samé co divák který přišel v sobotu nebo v neděli a koupil si vstupenku do padocku.

 

 

PÁTEK V PŘEHLEDU

 

09:00 - 09:15 - DTM - Roll out

 

09:25 - 10:10 - Porsche Carrera Cup - Volný trénink

 

10:20 - 11:50 - DTM - Test 1

 

12:00 - 13:30 - Formule 3 Euro Serie - Volný trénink

 

13:45 - 14:45 - Formel BMW ADAC - Volný trénink

 

15:00 - 16:30 - DTM - Test 2

 

16:45 - 17:15 - Porsche Carrera Cup - Volný trénink

 

17:30 - 18:00 - Formule 3 Euro Serie - Kvalifikace

 

 

PADOCK

 

Oproti Formuli 1 je dostupnost padocku při závodě DTM vskutku skvělá, sice musíte zaplatit vstupenku, ale ta je ve srovnání s tou z F1 neskutečně levná. Padock je zvláštní prostor. Na jedné straně týnové kamiony vyvedené v povedených grafických úpravách, srovnané jako jeden šik v těsné blízkosti boxů. Na druhé straně motorhomy jednotlivých značek a některých týmů. Když tohle celé projdete čeká na vás padock č.2 - tam najdou své útočiště ostatní účastníci závodů a servisní firmy starající se závodníkům o přísun pneumatik. Zajímavé jsou zejména improvizované boxů týmů Formule3, které se snaží hodně napodobit ty, které známe z F1, ale i tady záleží na rozpočtu.... Pokud jste dostatečně vytrvalí a slušně požádáte servismany starající se o pneumatiky, určitě v pozdním odpoledni nějakou ojetou dostanete a domů si odvezete skvělý závodní suvenýr. Ale vraťme se do padocku týmů DTM. S trochou štěstí zde potkáte své jezdecké miláčky, vetšinou vám dají autogram. Když jdete kolem motorhomů musíte nutně obdivovat jejich architekturu. Tmavý Mercedes, Opel, který poctivě zakomponoval své logo, nebo přívětivé Audi, které v těsném sousedství nabízí svůj nový vůz a značkový merchandise. Narazíte také na přístřeší, kde se schovávají vozy DTM-Taxi. Kdo se prvně domnívá, že jde jen o makety, je zanedlouho vyveden ze svého velkého omylu, když příslušní technici nastartují vůz a začínají ho připravovat na nadcházející akci. Jakou? Součástí každého víkendu jsou tzv. Taxi jízdy, kdy jsou z řad návštěvníků závodů, hostů závodních teamů a VIP hostů vybráni šťastlivci, kteří po převlečení do nehořlavé kombinézy a mají to krásné privilegium ochutnat co je to vůz DTM zač.

 

SOBOTA

 

Začíná den kvalifikací a prvních závodů. Sluníčko svítí, obloha bez mráčků, teplota tak akorát. Na okruh již míří podstatně více diváků, částečně méně než v pátek je jich v padocku, ale s některými se dá krásně popovídat o autech a závodech. Na první nedočkavce již od osmé hodiny raní čeká trénink v rámci VW Polo cupu. Já se dostávám na okruh až v době kdy vrcholí kvalifikace formulí BMW. Po nich vyjedou Formule 3 v kvalifikaci pro odpolední závod (kvalifikaci pro nedělní závod již odjeli včera večer). Pak následuje poslední trénink DTM před jejich kvalifikací, všichni se snaží udělat poslední změny nastavení, která by jim pomohla k co nejlepšímu času při boji o postavení na startovním roštu. Opět se trénují starty - vskutku impozantní. Deset minut po skončení tréninku DTM okupují trať vozy Porsche v rámci Carrera cupu. Jejich kvalifikace ještě neskončila a už mnoho lidí netrpělivě čeká na možnost procházky boxy. Ta bude trvat necelých 40 minut. Je to zážitek, poprvé procházím boxy, je to zvláštní místo, ze kterého dýchá ta správná závodní atmosféra. Je škoda, že některé boxy jsou zavřené. Zajímavé je porovnávat vybavení jednotlivých boxů a všímat si i takových detailů jako například design podlahy. U mě naprosto vyhrává box u Jeana Alesiho - imitace (?) parket vypadá opravdu neobvykle a v kombinaci s stříbrným designem Alesiho auta krásně ladí.

 

Je 13.00, na pit line jsou už zase jen ti správní lidé a jdeme do dvacetiminutové kvalifikace.

 

Začíná první "turn". Většina jezdců jede na dvě rychlá kola. Vzniká provizorní pořadí: Ekström-Kristentsen-Fässler-Albers-Paffett-Tomczyk. Největší topspeed dosahuje Winkelhock - 234 km/h. A ještě pro zajímavost Jaroslav Janiš ztratil na vedoucího Ekströma v prvním sektoru 0,583 s.

 

2. Turn. Alesi se zlepšuje z 14. na 9. pozici. Bernd Schneider je pouze patnáctý. Při odpolední tiskové konferenci pak říká: "Mám rád tuto trať, ale ona mne ne." Ekström dále zlepšuje svůj nejlepší čas. Ojeté vozy zaujímají svojí topspeed - 245 km/h - Winkelhock, 244 km/h Janiš.

 

3. Turn již mnoho nového nepřináší, ale přeci jenom jednu zajímavou změnu ano. Na první místo se dostává v posledním pokusu Kristensen a do Super Pole bude vyrážet až jako poslední.

 

SUPER POLE

 

Začiná Dumbreck a stanovuje čas, se kterým se budou hned ostatní jezdci poměřovat, následuje Abt a je rychlejší než Dumbreck. Pak jede Frentzen a ujímá se provizorního vedení, pro novináře v tiskovém středisku je to malá senzace, aplaudují:). Naopak Emanuele Pirro své kolo pokazí a je jasné, že asi bude startovat až z 10. pozice. Dále jede jeden z kandidátů na titul - Gary Paffett, jede dobře, ale na Frentzena nestačí. Vzápětí se do svého letmého kola vydává Christijan Albers a je v čele. Martin Tomczyk se snaží kontrovat, ale je o dvě desetiny pomalejší. A jde do tuhého. Po trati se pohybuje třetí z kvalifikace - Marcel Fässler, zajíždí však jen průměrný čas, který nestačí ani na Frentzena. Nyní je nařadě hlavní kandidát na titul - Mattias Ekström a jede neuvěřitelně, jeho čas se zastaví na 1:53.003 minuty a to znamená pole position, ze kterého ho ještě může sesadit Tom Kristensen, tomu ale jeho kolo nesedne a propadá se až do druhé startovní řady na čtvrté místo. Chvíli po skončení Super pole se ještě před prvními jezdci z kvalifikace vyjadřují k postavení svých svěřenců na startu dr. Wolfgang Ulrich (Audi), Volker Strycek (Opel) a Norbert Haug (Mercedes-Benz), děkuje organizátorům a panu Charouzovi....

 

SOBOTA V PŘEHLEDU

 

08:05 - 08:35 - ADAC VW Polo Cup - Volný trénink

 

08:50 - 09:40 - Formule BMW ADAC - Kvalifikace

 

10:00 - 10:30 - Formule 3 Euro Serie - Kvalifikace

 

10:40 - 11:40 - DTM - trénink

 

11:50 - 12:20 - Porsche Carrera Cup - Kvalifikace

 

12:20 - 13:00 - Pitwalk

 

13:00 - DTM - Kvalifikace

 

13:30 - DTM - Super Pole

 

14:20 - 14:50 - Formule 3 Euro Serie - Závod 1

 

15:20 - 15:50 - Formule BMW ADAC - Závod 1

 

16:05 - 16:35 - ADAC VW Polo Cup - Kvalifikace

 

 

NEDĚLE

 

A přichází finále. Počasí se trochu kazí, přibývají mráčky, teplota drží, ale docela silný vítr vás nutí se pořádně obléci. Předpověď počasí říká, že toto počasí je pro DTM to nejlepší, tak tomu budeme věřit a vydržíme:). Dnes se už bude jen závodit. Začiná se s Polo cupem. Mnoho diváků asi čeká nudné závody, ale začíná se velmi z ostra a již v první zatáčce končí jedno Polo na střeše a traťoví komisaři mají najednou spoustu práce. Naštěstí došlo jen k materiální škodě a Kristian Nägele přežil bez úhony. Přemisťuji se k tribuně G, abych mohl sledovat Warm-up DTM v mé nejoblíbenější partii tratě. Po několika průjezdech jezdců se slzou u oka "romanticky" vzpomínám na krásný nádech nedělních ranních warm-upů ve Formuli 1. Pronikavý zvuk řvoucích motorů láká další návštěvníky a tribuny se začínají pomalu plnit. Naposledy se o tomto víkendu trénují starty, z doslechu slyším, že jednomu štastlivci při tom zhasíná motor...

 

Následuje rychlý sled 3 závodů - Formule BMW ADAC (Federico Montoya obsazuje neuvěřitelnou pátou příčku), Porsche Carrera Cup, Formule 3 Euro Serie. Týmy Formule 3 ani nestačí odvézt svoje nářadí do padocku a už se před zábranami tlačí mnoho lidí aby si i dnes mohli vychutnat pitwalk a podívat se na závodní stroje pěkně z blízka. Mechanici neváhají a u některých vozů startují motory, naopak u některých přikrývají motory dekou, což zrovna moc nepotěší. Po jedné hodině odpoledne se již všechno začíná připravovat ke startu, mechanici tlačí vozy na start, jezdci v rámci drivers-parade objíždí okruh v otevřených kabrioletech. Nervozita stoupá a start se blíží.

 

14.00 - vozy odjíždí do zahřívacího kola. Show může začít! Start

 

Svojí první pozici hájí Mattias Ekström, za ním to jiskří a v následních kontaktech začinají končit naděje v pokračování boje o titul pro Christijana Alberse, v závodě sice pokračuje a na velmi dobré pozici, ale po zastávce v boxech v 14 kole je nucen odstoupit. Kontaktům se nevyhnou ani Aiello a Schneider a ztrácí mnoho. Ideálně na tom není ani Frentzen, který ztratil několik pozic. Marcus Winkelhock si tradičně za cíl svého ataku vybírá Jarka Janiše, ten již pouze dojíždí do boxů a v domácím podniku odstupuje. Zcela nesportovně doporučuji - možná by to chtělo ukázat milému Marcusovi, zač je toho Jarek při posledním závodu na Hockenheimringu a vyslat ho do chládku...., jen jestli by to stálo za to...., aneb koho chleba jíš....

 

Po prvních třech kolech se pořadí stabilizovalo a takto vypadalo v pátém kole: Ekström, Tomczyk, Albers, Kristensen, Fässler, Pirro, Paffett, Dumbreck, Frentzen a Alesi. Ve dalším kole začali první jezdci zajíždět k prvním zastávkám v boxech. V sedném kole reálně odpadá Ekströmovi jeden ze soupeřů o titul - Ch. Albers - na výjezdu z pit lane koliduje s Kristensenem a je za to potrestán průjezdem boxovou uličkou. Pořád je na co koukat, na čelních místech jsou sice drobné rozestupy, ale dále v pořadí to celkem slušně vře. Jedním z jezdců, kteří neustojí svojí situaci je Martin Tomczyk. Ve čtrnáctém kole začínají druhé zastávky v boxech a show na výjezdu pokračuje - tentokrát se škádlí Paffett a Fässler, naštěstí bez vážnějších následků a penalizací, vítězně z toho vychází Paffett, který byl na výhodnější vnitřní straně, po závodě to oba jezdci berou s humorem a to je dobře. Jakmile všichni jezdci absolvují všechny povinné zastávky v boxech je pořadí relativně stabilizované a už dochází jen k jednotlivým změnám v pořadí. Své vedení si až do konce závodu v pohodě drží Ekström a v závěru závodu si může dovolit trochu zvolnit. Za ním se žene se ztrátou cca 5 sekund značkový kolega Kristensen, Paffett s Mercedesem a Fässler s Vectrou . Jezdci na 2-4 místě mají mezi sebou celkem stabilní rozestup 2 sekund. Další pronásledovatelé již zřetelně ztrácí a jejich odstup se pohybuje kolem 18 sekund a v cíli je to dokonce 23 sekund.

 

A je tu cíl! Může začít korunovace nového mistra DTM pro rok 2004 - Mattiase Ekströma! Ten svou radost projevuje hned za cílovou čárou a předvádí několik otoček na místě, kouř od spálených pneumatik zahaluje celou cílovou rovinku, publikum aplauduje, všichni členové týmu Audi pějí chorály a teče šampaňské. Jak tedy vypadalo pořadí v cíli? 1. Mattias Ekström, Tom Kristensen, Gary Paffett, Marcel Fässler, Emanuele Pirro, Heinz-Harald Frentzen, Timo Scheider a jeden bod za 8. místo bral Jean Alesi (Jean pak musel z vozu vystupovat přes dveře na pravé straně, protože ty levé byly skřípnuté...)

 

 

NEDĚLE V PŘEHLEDU

 

08:25 - 08:55 - ADAC VW Polo Cup - Závod

 

09:10 - 09:40 - DTM - Warm up

 

10:00 - 10:30 - Formule BMW ADAC - Závod 2

 

10:50 - 11:25 - Porsche Carrera Cup - Závod

 

11:45 - 12:15 - Formule 3 Euro Serie - Závod 2

 

12:20 - 13:05 - Pitwalk

 

13:30 - 13:50 - DTM - Prezentace

 

14:00 - DTM - Závod

 

 

DTM IN CZ TV

 

Kdo nebyl přímo na okruhu mohl v přímém přenosu sledovat závod DTM v pohodlí svého obýváku prostřednictvím televize. Nebo ne? Nemáte kabelovku nebo nejste v dosahu německých hranic a tudíž nechytáte přesah? Myslím, že takových lidí bylo v neděli hodně a měli z celého závodu akorát ten pocit, že se něco děje. Dodnes nepochopím, to že TV Prima nevysílala Brněnský závod v přímém přenosu či alespoň v záznamu. Dovedu to pochopit u předchozího závodu, i když těžce, neboť lepší propagaci závodu v Brně asi nešlo udělat, ale budiž. Ve chvíli kdy bylo jasné, že je třeba dostat do ochozů Masarykova okruhu 30000 diváků, aby se zde mohlo jet i příští rok to vnímám jako nedbalost, neprozřetelnost a moc velké spoléhání na diváky z Rakouska a Německa. V České republice jsou závody na okruzích zcela na okraji jak diváckého tam mediálního zájmu a proto si myslím, že by měla být využita každá chvilka k propagaci tohoto krásného sportu. Že se tak neděje, ačkoliv je to v zájmu všech zúčastněných stran je velmi znepokojivé.

 

ORGANIZACE

 

Tato poznámka se vztahuje k dlouholetému problému Brněnského okruhu a to je: tunel pod tratí u startu - tentokrát se opět ucpal, byl jsem svědkem jak jeden z organizátorů upozorňuje bezpečnostní službu a ta hned kontaktovala polici...za 10 !!!! minut se dostavil 1 policista, trochu uvolnil východ u padocku a zmizel - řešení neřešení.... Tenhle problém se stane snad pokaždé, zajímalo by mě kdy s tím pořadatel něco udělá a třeba instaluje zábradlí uvnitř oddělující proudy lidí? Co na to bezpečnostní předpisy? Slyšel jsem hodně připomínek k organizaci - výměny vstupenek, záchody, občerstvení. je pravda, že já jako novinář a fotograf jsem byl nadmíru spokojen a za to bych chtěl celému organizačnímu týmu a zejména tiskovému oddělení poděkovat, takže tyto problémy nemůžu posoudit, ale pokud chcete můžete se k nim vyjádřit v guest book

 

DTM 2005

 

Vzhledem k tomu, že DTM uzavřelo s Brnem tříletou smlouvou a podmínka návštěvy 30000 lidí byla splněna se již nyní můžeme těšit na další závod DTM v České republice. Letošní závod se může "chlubit" návštěvou 35000 diváků, ale to chlubení berte prosím v uvozovkách a raději neporovnávejte s návštěvami v Německu. Ono upřímně se to asi moc porovnávat nedá. Jsem zvědavý na příští rok a trend návštěvnosti. Rád bych taky viděl Jarka Janiše v továrním týmu s novou technikou a myslím, že toto přání nemám sám. Myslím, ale že je to docela reálné i vzhledem k pochvalným vyjádřením Norberta Hauga a jeho myšlence, že kdyby Jarek bojoval i medajlové umístění, přišlo by i mnohem více lidí.

 

Ahoj DTM příští rok tě zase rádi uvidíme .................!!!!!!!!!!

 

17/09/2004/J.Hanus/Czechferrari - DTM

Galerie

Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners