Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Jaký je Váš favorit?

Hlasů celkem: 249

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  Ferrari  >  Valeo – zapomenutý předchůdce F1 převodovky u Ferrari

Valeo – zapomenutý předchůdce F1 převodovky u Ferrari

Jaroslav Hanus, datum vydání 27.4.2010

Kategorie: Ferrari

posta  poslat tento článek známému
Valeo – zapomenutý předchůdce F1 převodovky u Ferrari
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

Ferrari vybavilo v roce 1997 model 355 poloautomatickou převodovkou F1 a udělalo z řazení pádly pod volantem hit. Ferrari 355 však nebylo první Ferrari, které se pyšnilo poloautomatem.



Ferrari již od začátku roku 1993 dodávalo na přání poloautomatickou převodovku pro zájemce o model Mondial. Tento systém pro Ferrari vyvinul francouzský gigant v oblasti subdodávek dílu, společnost VALEO. Ferrari Mondial s VALEO systém na první pohled rozeznáte od stejného Ferrari Mondial s manuální převodovkou jen podle toho, že v interiéru chybí spojkový pedál. Jak VALEO systém fungoval?

Na rozjezdu stačilo sešlápnout brzdu, zařadit neutrál, nastartovat, zařadit jedničku, přidat plyn a pustit brzdu. Ve chvíli, když jste chtěli přeřadit, stačilo se normálně dotknout řadicí páky. Řídící elektronika z tlaku vyvinutého na řadící páku vyhodnotila, že chcete přeřadit a rozpojila spojku. V okamžik, kdy jste dokončili zařazení nového převodového stupně, řídící jednotka opět spojku sepnula a celý proces řazení byl dokončen. Při zastavování se spojka rozepnula a řidič zařadil opět neutrál. Rozpojení nebo sepnutí spojky probíhalo v rychlostech do 100 milisekund. Bezpečností pojistky nedovolily nastartovat vůz se zařazeným rychlostním stupněm a též bránily, aby řidič zařadil příliš vysoký nebo naopak nízký převodový stupeň, který by hrozil poškozením motoru.

Takto vybavených Mondialů se prodalo jen velmi omezené množství. Příplatek 10-12 tisíc amerických dolarů a nedůvěra konzervativních kupců v novinku nepřály většímu rozšíření. Z tohoto důvodu se jen těžko hledají řidiči, kteří by s tímto řazením měli reálné zkušenosti. Přesto však mělo podle vyjádření některých z nich jít o spolehlivý a komfortní systém řazení, který v oblasti sériových aut předběhl dobu.

O tom jak tento systém fungoval se můžete přesvědčit v tomto videu, které pochází ze slavného anglického pořadu Top Gear.

_


Ferrari Mondial však nebylo jediným Ferrari, ve kterém se tento systém řazení objevil. Řazení Valeo proniklo i do jediného kusu Ferrari F40 (chass.nr. 79883), který vlastnil Gianni Agnelli. Gianni Agnelli miloval vozy Ferrari. Při autonehodě si však trvale poranil nohu a pracovat se spojkou tvrdou jak kámen bylo pro něj značně obtížné. Proto dvojnásob ocenil výhody tohoto systému, kde chyběl spojkový pedál a který byl původně vyvíjen pro rallyové vozy Lancia Delta Integrale.

Valeo systém fungoval perfektně, ale na konci roku 1993 Ferrari výrobu modelu Mondial ukončilo a jeho implementaci do modelu 348 vzhledem k úsilí vloženému do přípravy nového F355 a začínajícímu vývoji systému F1 neprovedlo. Na jaře roku 1994 přišlo na svět Ferrari F355, které nabízelo jen manuální převodovku. O tři roky později se zrodila hvězda v podobě Ferrari 355 F1 s řazením pod volantem. Přestože původní F1 převodovka zůstala mnohými zhýčkanými řidiči nepochopena odstartovala nový trend, který vrcholí v současné době, kdy je Ferrari s manuální převodovkou vrcholná exotika.






Foto (C): Ferrari, S.p.A., RM Auctions, Road & Track Specials


Galerie

Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners