Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Líbí se vám Ferrari Roma?

Hlasů celkem: 119

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  Společnost Ferrari  >  Pininfarina

Pininfarina

Lukáš Krása, datum vydání 12.1.2008

Kategorie: Společnost Ferrari

posta  poslat tento článek známému
Pininfarina
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

V životě automobilky Ferrari figurovalo více karosářů, ale Pininfarina mezi nimi zaujímá výsadní postavení.



Celý příběh začal v roce 1893. V Turíně se toho roku a konkrétně 2. listopadu narodil Gian-Battista Farina. Již v mládí bylo jasné, že o co nepřesvědčí svou výškou to dožene svým umem. Právě pro svou výšku získal přezdívku „Pinin“. Již od svých 11 let vypomáhal svým bratrům v rodinné firmě „Stabilimenti Farina. Své schopnosti osvědčil i za První světové války, kdy dohlížel při konstrukci tehdejších leteckých simulátorů.

V roce 1920 vyrazil Gian-Battista na zkušenou do Ameriky. Nabídku Henryho Forda však odmítl, neboť se chtěl vrátit zpět do Itálie. Pro Farinu tato etapa sice z technologického pohledu mnoho nepřinesla, důležitější však pro jeho budoucí směřování byla zkušenost „amerického života a uvažování“.

Také v roce 1920 se Farina oženil s Rosou Copasso, se kterou měli 2 děti: dceru Giannu (1922) a syna Sergia (1926)

V roce 1930 se osamostatnil a v Turíně založil vlastní karosárnu, kterou pojmenoval „Carrozzeria Pinin Farina“. Jeho cílem bylo vytvořit z čistě zakázkově kusové výroby karosérií vlastní průmyslové odvětví. Za pomocí nejnovějších postupů a pokrokové organizace práce být schopen vyrábět malosériové série automobilů. Druhá světová válka přerušila výrobu automobilů stejně jako jeho spolupráci s GM nebo Renaultem. Stejně jako Ferrari se na konci války musel potýkat s bombardováním. Po válce v roce 1946 ohromil svět vozem Cisitalia, který předběhl svou dobu a dnes je součástí expozic Newyorského muzea moderního umění.

To se již však začalo schylovat k nejslavnějšímu období společnosti Pininfarina. Spolupráce Giana-Battisty Fariny a Enza Ferrariho započala v roce 1952. Farina prozíravě svěřil starost o tuto zakázku svému synovi Sergiovi. Ten se svému novému úkolu věnoval naplno až od roku 1955 po návratu ze zahraničí (studium – strojní inženýr, praxe – podobně jako otec – Velká Británie, USA).

V roce 1958 byla zahájena strategická přestavba mateřského závodu. Využitelná plocha se téměř zdvojnásobila s svými 75 000 m2, poskytla dostatečný prostor pro rozvoj společnosti. Po dobu výstavby sice musely zakázky Pinin Fariny krátkodobě převzít jiné karosárny (Boano/Ellena), ale tato investice se mnohokrát vrátila.

Italský prezident Giovanni Gronchi schválil v roce 1961 svým dekretem změnu jména Farina na Pininfarina. To také znamenalo oficiální přejmenování názvu společnosti z „Carrozzeria Pinin Farina“ na „Carrozzeria Pininfarina“

Rok 1961 byl také významný tím, že vedení společnosti převzal syn Sergio a jeho švagr Renzo Carli. Gian-Battista si svého důchodu, kterého hlavně užíval pro charitativní práci moc neužil. 3. dubna 1966 ve věku 73 let zemřel. Tehdy funkci prezidenta převzal Sergio a Renzo byl výkonným ředitelem.

Ve znaku používá Pininfarina stylizované písmeno „F“ a doplňuje je korunkou. Typické pro Pininfarinu je také to, že tento znak umisťuje na bok svých návrhů/výsledných produktů.

U Pininfariny vždy dokázali mistrně spojit průmyslovou výrobu běžných produkčních modelů s vývojem zajímavých konceptů, které pomáhaly určit další vývoj vzhledu sériové produkce. Zde je možno vidět podobnost s Ferrarim, jež výnosy z sériové produkce podporoval svou závodní činnost.

Pininfarina je nyní schopna poskytnout kompletní servis - návrh koncepce, vývoje, tvorbu designu, sériovou výrobu, servis.

Moderní technologie při vývoji i samotné výrobě přinášely konkurenční výhodu oproti jiným karosárnám a designerským studiím. Pinninfarina měla například jako první svůj aerodynamický tunel ve kterém ladila tvary svých produktů.

Pininfarina prošla v roce 1986 přeměnou na akciovkou společnost.

Ale Pininfarina nejsou jen automobily. Pininfarina se podílela na vzhledu výrobků z mnoha jiných průmyslových odvětví. V České republice se v poslední době též představila jako tvůrce lahve pro nové nápoje Mattoni.

Jmenování konkrétních automobilek a jejich modelů, které měla Pininfarina na svědomí se záměrně vyhýbáme. Podat byť jen reprezentativní výčet je „nadlidský úkol“. Proto uveďme pouze tyto typické případy: Ferrari, Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, GM, Mitsubishi.

Enzo Ferrari se o spolupráci s Pininfarinou vyjádřil takto: „Nyní můžu své vozy hezky obléci“ a skutečně se tomu tak stalo. Více jak 50 let spolupráce přineslo mnoho nepopsatelné krásy na které se koukat znova a znova. Někteří lidé sice v souvislosti s posledními modely hovoří o již vyčerpané invenci, ale když se nevyčerpala dříve, tak proč nyní? Uvidíme, nechme se překvapit...

_

Galerie

Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners