Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Líbí se Vám Ferrari Purosangue?

Hlasů celkem: 18

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  Formule 1  >  Grand Prix Spain 2016

Grand Prix Spain 2016

Jaroslav Hanus, datum vydání 15.5.2016

Kategorie: Formule 1

posta  poslat tento článek známému
Grand Prix Spain 2016
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

Když se Mercedes pere mezi sebou, ostatní se perou o vítězství.



Termín
15. 5. 2016
Okruh
Catalunya
Počasí
jasno, teplo
Pole position
Lewis Hamilton
Vítěz
Max Verstappen




Formule 1 se vrátila zpět do Španělska a odstartovala svou evropskou část sezóny. Tlak na Ferrari v Barceloně nevytvářeli jen fanoušci, ale i v boxech přítomný šéf Fiatu Sergio Marchionne. První trénink se Ferrari vyvedl a oba jeho jezdci byli ve vedení, v druhém trénínku se mezi jezdce Ferrari zamíchali jezdci Mercedesu a v třetím tréninku se do této skupini zařadili i jezdci Red Bullu. Zklamáním proto byla kvalifikace, kde Raikkonen získal jen páté místo a Vettel šesté místo.

I díky kvalifikačnímu propadáku Scuderie Ferrari jsme nemohli mít moc očekávání pro samotný závod. Oba jezdci Ferrari přesto velmi dobře odstartovali a následně již těžili z srážky obou Mercedesů za třetí zatáčkou prvního kola. Tím se otevřela cesta jak pro Ferrari, tak pro Red Bull. Ze strategické bitvy vytěžil zejména Max Verstappen, který se stal nejmladším vítězem velké ceny. Max zaslouží uznání i za to, jak dokázal odolat tlaku, který na něj velmi dlouho vytvářel druhý Kimi Raikkonen. Třetí dojel Vettel, který v závěru závodu čelil velmi tvrdým útokům ze strany Ricciarda. Vettel si mohl oddechnout až ve chvíli, kdy dvě kola před cílem postihl Ricciarda defekt pneumatiky.





Průběžné bodové hodnocení jezdců: Nico Rosberg 100 bodů, Kimi Räikkönen 61, Lewis Hamilton 57, Sebastian Vettel 48, Daniel Ricciardo 48, Max Verstappen 38, Felipe Massa 36, Valtteri Bottas 29, Daniil Kvyat 22, Romain Grosjean 22, Carlos Sainz 12, Fernando Alonso 8, Sergio Perez 8, Kevin Magnussen 6, Nico Hulkenberg 6, Jenson Button 3, Stoffel Vandoorne 1.

Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 157 bodů, Ferrari 109, Red Bull Racing 94, Williams 65, Toro Rosso 26, Haas 22, Force India 14, McLaren 12, Renault 6.




Nashledanou za 14 dnů v Monacu ...



V minulých letech to ve Španělsku vypadalo následovně:

2015 - Start evropské části sezóny Formule 1 přinesl týmu další účast na pódiu. Třetí místo pro tým získal Sebastian Vettel. Ferrari slibovalo pro velkou cenu Španělska mnoho novinek a další stahování náskoku Mercedesu, ale tato očekávání se evidentně nenaplnila. V kvalifikaci jsme zaznamenali třetí místo Sebastiana Vettela, což bylo skvělé, ale jeho ztráta na pole position byla vysoká. Raikkonen závěr kvalifikace nezvládl a vyjel si jen sedmé místo na startu. Naštěstí jak Vettel, tak Raikkonen měli velmi dobré starty a první kolo závodu. Vettel se posunul na druhé místo za suverénního Rosberga a Raikkonen se propracoval až na čtvrté místo za Hamiltona. Poté jsme mohli sledovat více méně nudný závod, kdy se na čelních pozicích odehrávala zákopová válka, která se později proměnila ve válku strategií (Hamilton z dvou zastávkové strategie přepnul na třízastávkovou), abychom na závěr viděli absolutní válku Mercedesu vůči ostatnímu světu. Raikkonen bojoval v závěru závodu s Bottasem o čtvrté místo, ale Bottas i díky síle motoru Mercedes v jeho Williamsu nepodlehl a svou pozici uhájil.

2014 - Zatímco v trénincích si opět na čele užívali jezdci Mercedesu, jezdci Ferrari se drželi kolem pátého místa, výjimkou byl poslední trénink před kvalifikací, kde byl Alonso třetí se ztrátou 1,3 vteřiny. Kvalifikace byla ze strany Ferrari celkem „bezproblémová“ až na konečné výsledky, protože do domácí velké ceny se jako sedmý se ztrátou (ostudných) 1,9 vteřin kvalifikoval Alonso a před ním byl Raikkonen. Předpověď počasí slibovala na den závodu déšť, ale ten se odehrál za sucha a ani v průběhu závodu nepřineslo počasí žádný zvrat. Opět se na čele usadily oba vozy Mercedesu, které si jely svou ligu. Zbytek světa pak reprezentoval hlavně Ricciardo a Bottas. Ferrari kromě snahy o rozdílnou strategii nepředvedlo nic extra zásadního. Nutno ocenit, že alespoň Alonso, který jel vícezastávkovou strategii dokázal více předjíždět. Pro něj bylo zřejmě velmi důležité i předjetí Kimiho Raikkonena v závěru závodu. A tak to byl Alonso, kdo jako první z jezdců Ferrari dokončil GP Španělska. Alonso dojel na šestém místě a Raikkonen byl sedmý se ztrátou více než jedno kolo na vítězného Hamiltona.

2013 - V Barceloně odstartovala evropská část sezóny Formule 1. Ferrari se vedlo od samého počátku docela dobře, ale kvalifikace byla jiná. V té získal Alonso jen páté místo a Massa po penalizaci místo deváté. Alonso na startu moc nezářil, ale dokázal využít tlačenice v první zatáčce a předjet postupně dva soupeře, podobně postupoval i Massa. Úvod závodu byl ve stylu boje o titul, kdo dříve předjede Rosberga. Ale to se nikomu nedařilo a proto Ferrari zvolilo strategický úhybný manévr a poslalo Alonsa do boxů. Toto rozhodnutí se ukázalo jako vhodné a odstartovalo Alonsovo cestu na špici závodu, ze které jej až do konce závodu nikdo neodstranil. Massa se postupně propracovával dopředu a po část závodu jezdil na druhém místě. Naše očekávání možného double pro Ferrari však zhatil Raikkonen, který jezdil opět velmi dobře a nakonec dokázal druhé místo získat pro sebe. Massa tedy dojel třetí a na svoje bodové konto si připsal velmi dobrý bodový zisk.

2012 - GP Španělska přinesla premiérové vítězství Pastorovi Maldonadovi, přinesla i návrat Fernando Alonsa na stupně vítězů a další potupný výsledek Felipeho Massy. Do Barcelony přivezlo Ferrari vylepšené F2012 a pozitivní změny byly ihned vidět, když zejména Fernando Alonso stoupal pořadím. Kvalifikace a třetí místo (resp. druhé po diskvalifikaci nejrychlejšího Hamiltona) pro Alonsa bylo skutečně pozitivním potvrzením této tendence. Felipe Massa zůstal u svých setrvale špatných výkonů a zajel jen sedmnáctý čas. Barcelonské sluníčko proslunilo nedělní závod a nás určitě těšilo, že Fernando Alonso zvládnul start a ihned se vyhoupnul do čela, kde zůstal prakticky až do poloviny návodu, než převzal vedoucí pozici Pastor Maldonado. Vrcholem této GP byl dozajista souboj Alonso – Maldonado, kde venezuelan Maldonado tahal za delší konec provazu a též stíhací jízda Kimiho Raikkonena, který se mílovými kroky blížil k druhému Alonsovi. Zaslouženě vyhrál Maldonado s drobným náskokem před Alonsem, kterému se už na záda přilepil třetí Raikkonen.

2011 - Alonsův i Massův výkon z kvalifikace se dal označit za standardní. Alonsovo čtvrté místo, ale slibovalo, že závod by mohl skončit pro Alonsa výtečně, protože dosud bylo Ferrari vždy silnější v závodě než v kvalifikaci. Naprostou bombou byl proto start do GP, když Alonso předvedl ideální startovní reakci a geniálně využil souboje Webber – Vettel, aby se dostal až do vedení závodu, kde se mu dařilo s minimálním náskokem před Vettelem držet. Alonso však držel tempo špičky jen velmi krátce, tragédii pak dokonal přechod na tvrdé pneumatiky s nimiž ztrácel 1-2 vteřiny na kolo. To, že dojel do cíle na pátém místě se ztrátou větší než jedno kolo mluví samo za sebe. A co Massa? Smlouva u Ferrari i pro příští rok ho k extra výkonu nekatapultovala. Ano byla vidět jeho snaha s mírný posun vpřed, ale jedny hodiny a poté porucha převodovky ukončily jeho naděje na bodový zisk. O vítězství se tentokrát přetahovali jiní. Těmi byl Vettel a Hamilton. Vettel zaslouží uznání, že nezpanikařil a udržel klidnou mysl nejen v úvodu závodu, kdy ho předjel (a nyní již víme, že i blokoval Alonso), ale hlavně v závěru závody, když ho soustavně pronásledoval Hamilton. Ten se moc snažil dostat se do vedení, ale i když měl funkční KERS a mohl využívat výhody sklápěného zadního křídla, nikdy neměl dostatečnou rychlost a i proto počtvrté v této sezóně vyhrál Vettel.

2010 - Ferrari podobně jako ostatní teamy přivezlo do Barcelony mnoho vylepšení. Na výsledku se to však moc neprojevilo. To bylo patrné i v kvalifikaci, kde lepší časy pro Ferrari zajížděl Alonso. Úvod velké ceny moc napětí s výjimkou startu nepřinesl. O hlavní zápletku se postarali Schumacher a Button. Jenson Button se snažil dostat přes Michaela Schumachera, ale ten jel jako za starých časů a byť měl horší auto, Button své výhody nedokázal využít. V Red Bullu opět experimentovali s brzdami a opět jako v GP Austrálie na to doplatil Vettel. Tentokrát dokázal alespoň dojet na třetím místě (v Austrálii havaroval). Webber si svou bezchybnou jízdou zajistil další vítězství. Mnoho štěstí na techniku neměl ani Hamilton. Jemu v předposledním kole praskla levá přední pneumatika a jeho do té doby jistá druhá příčka byla nenávratně ztracena. Felipe Massa byl prakticky po celou dobu závodu zablokován Buttonem. Nutno však přiznat, že na nějaké velké útočení to ze strany Massy nebylo. Ve chvíli, kdy mu zkřížil cestu pomalý Chandhok to hrozilo i havárií, naštěstí si Massa jen drobně poškodil levou půlku předního spoileru. Fernando Alonso si jel prakticky svůj závod. Po startu mu rychle ujel třetí Hamilton a pátý Button měl také slušný odstup. K posunu vpřed mu pomohly problémy Vettela a Hamiltona. Bylo to o to sladší, že se jelo na Alonsovo domácí půdě. Diváci po závodě Alonsa odměnili obrovským aplausem a slyšitelné skandování „Alonso, Alonso“ bylo elektrizující.

2009 - Hlášení jezdců o nefungujícím autě bylo tentokrát doplněno i o hlášení o nedostatku paliva. Srdnatě bojující Massa byl nucen řešit neschopnost týmu správně natankovat auto značným zpomalením a s notnou dávkou štěstí dojel do cíle. Raikkonen těžil z postartovního demolition derby (kolize Trulli – Sutil – Buemi - Bourdais) a již po prvním kole byl desátý. Později předváděl krásný souboj s Heidfeldem, který byl ozdobou celé velké ceny. O výsledku souboje však rozhodla technika, když se jeho Ferrari F60 zastavilo.

2008 - Ferrari poprvé použilo svou modifikovanou příď, ve které je zakomponován otvor, který zvyšuje přítlak na přední nápravu a také usměrňuje proudění vzduchu směrem na komín vozu. Závod dramatizovaly hlavně kolize a havárie některých jezdců. Zajímavý závod sliboval již nájezd na startovní rošt. Přemotivovaný Alonso málem ani neodstartoval, když mu na začátku startovní rovinky uklouzlo auto. Startovat z čisté strany tratě se vyplácí. Massa ani Raikkonen nedali Alonsovi šanci a ihned se ujali vedení, které až do cíle nepustili. Očekávanou melu prvního kola obstaral Sutil a Vettel. Sérii dalších kolizí a průšvihů završil Kovalainen. Po defektu levé přední pneumatiky se jeho vůz nedal řídit a Heiki proto nemohl nijak zabránit tvrdému nárazu do bariéry z pneumatik. Pod tuto bariéru se dokonale zavrtal a pohled na bezmocné traťové komisaře a Kovalainena pod pneumatikami nebyl opravdu pěkný. Přehlídku malérů prodloužil Barrichello a po něm i Coulthard s Glockem. Problémy se naštěstí vyhnuly Massovi i Raikkonenovi a ti tak mohli přivézt do týmové pokladničky 18 bodů.

2007 - Massa v úvodu závodu vyškolil Alonsa a uhájil své pole position, když se pak Alosno na domácí půdě musel sklonit i před Hamiltonem nesl to opravdu nelibě. Moc nadšený nebyl ani Raikkonen, po devíti kolech ho zradila technika jeho monopostu.

2006 - Tento rok byla GP Španělska nudnou podívanou. Schumacher startoval jako třetí a Massa čtvrtý. V závodě se toho mnoho neudálo a tak je nutno alespoň zmínit, že se Schumacher propracoval na druhé místo.

2005 - Osmý kvalifikační čas Schumachera a Barrichello bez kvalifikačního času dávaly tušit, že to v závodě nebude vůbec snadné. A nebylo .... Schumacher po defektu levé přední pneumatiky odstoupil a Barrichello dojel na prvním nebodované pozici.

2004 - Schumacher měl na startu nejlepší výchozí pozici, Barrichello byl pátý, v cíli závodu byl Schumacher opět na nejvyšší pozici a Barrichello si polepšil na druhou. Svou chvilku slávy zažil i běžec na cílové rovince.

2003 - Tým Ferrari poprvé nasadil model F2003-GA. V F2003-GA si vyjel pole position Schumacher, v první řadě ho doplnil Barrichello. Barrichello v závodě svou pozici neudržel s dojel třetí.

2002 - Ferrari obsadilo první řadu na startu. Mnoho radosti neužil druhý Barrichello, který ani neodjel do zahřívacího kola a závod pro něj skončil. Schumacher svou první pozici udržel a zvítězil.

2001 - I tento rok získal pole position Schumacher. V průběhu velké ceny se propadl za Häkkinena. Ten se už těšil na své velké vítězství, ale v průběhu posledního kola jej postihla porucha. Cíl neviděl a současně musel přepustit své první místo Schumacherovi. Cil neviděl ani Barrichello, který odstoupil s poškozeným závěsem levého předního kola.

2000 - Pole position získal Schumacher, ale zvítězil Häkkinen.





POSTAVENÍ NA STARTU

1/ L. Hamilton

2/ N. Rosberg
3/ D. Ricciardo

4/ M. Verstappen
5/ K. Räikkönen

6/ S. Vettel
7/ V. Bottas

8/ C. Sainz
9/ S. Perez

10/ F. Alonso
11/ N. Hulkenberg

12/ J. Button
13/ D. Kvyat

14/ R. Grosjean
15/ K. Magnussen

16/ E. Gutierrez
17/ J. Palmer

18/ F. Massa
19/ M. Ericsson

20/ F. Nasr
21/ P. Wehrlein

22/ R. Haryanto


PRŮBĚH ZÁVODU




START Vettel – skvěle
1
Rosberg – Hamilton – out
1
Safety car
1
Ricciardo – Vestappen – Sainz – Vettel - Räikkönen
4
Restart
8
Vettel – Sainz
10
Räikkönen – Sainz
12
Räikkönen – pit
15
Vettel – pit
15
Räikkönen – Guttieréz
17
Ricciardo – Vetstappen – Vettel - Räikkönen – Bottas – Sainz
22
Hülkenberg – out
29
Vestappen – pit
34
Verstappen – pit za Vettela
35
Räikkönen – pit
44
Räikkönen – za Vettela
47
Alonso – out
50
Vestappen - Räikkönen – Vettel – Ricciardo
60
Grosjean – out
65
Ricciardo – pit – defekt levá zadní pneu


CÍL Verstappen - Räikkönen - Vettel - Ricciardo - Bottas - Sainz - Perez - Massa - Button - Kvyat - Gutierrez - Ericsson - Palmer - Magnussen - Nasr - Wehrlein - Haryanto




Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners