Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Váš favorit?

Hlasů celkem: 149

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  Formule 1  >  Grand Prix Japan 2014

Grand Prix Japan 2014

Jaroslav Hanus, datum vydání 5.10.2014

Kategorie: Formule 1

posta  poslat tento článek známému
Grand Prix Japan 2014
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

Tajfun Phanphone sledoval v Suzuce další vítězství Lewise Hamiltona, výpadek Fernanda Alonsa a boj o život Julese Bianchiho.



Termín
5. 10. 2014
Okruh
Suzuka
Počasí
déšť
Pole position
Nico Rosberg
Vítěz
Lewis Hamilton




Ale popořadě. Již od počátku GP bylo jasné, že počasí (resp. přicházející tajfun Phanphone) bude komplikovat nedělní GP. První šok z této GP nebyl ani tak spojený s počasím a tradičně rozpačitými výkony Ferrari, jako s vývojem nálady Fernanda Alonsa. V pátek a hlavně v sobotu se objevily zprávy (a zřejmě budou pravdivé), že Fernando Alonso končí u Ferrari (ačkoliv ještě před měsícem tvrdil, že se jinam nechystá) a jeho sedačku obdrží Sebastian Vettel, který oznámil svůj konec u Red Bullu. Vettel hledá novou výzvu ukázat své kvality. Alonso hledá lepší auto. Je nutné připomenout, že i Michael Schumacher musel na své tituly čekat čtyři roky než pátou sezónu ovládl a získal titul (a to ještě velmi těsně před Mikou Hakkinenem). Alonso vzdal po 4 letech.

Po rezignaci prezidenta Ferrari Lucy Cordera di Montezemola, který se nesmířil s plány šéfa Fiatu Sergia Marchionneho udělat z Ferrari masovou značku (navyšovat velkým tempem objem výroby) a dojnou krávu koncernu Fiat, tu máme další zprávu, která nás velmi zarmucuje. Na druhou stranu, možná lepší motivovaný Vettel než znuděný Alonso. Až čas ukáže.

Kvalifikace (na suchu) se odehrála v klasickém tónu, ve středu první desítky Alonso a Raikkonen za ním, tentokrát byl Alonso pátý, Raikkonen desátý. Závod byl sice přes probíhající déšť odstartován relativně bez zpoždění, ale již po dvou kolech jízdy za safety carem byl zastaven. Naštěstí po cca půl hodině přerušení byl závod restartován, ale Alonso po restartu neodjel ani půl kola, než se mu zastavilo jeho Ferrari F14 T pro problémy s elektronikou. Proto by bylo příště vhodné, aby se mechanici Ferrari uráčili popoběhnout a urychleně zakrýt auto, když jim do něho prší na pitlane.

V závodě tedy Ferrari nadále reprezentoval již jen Raikkonen (v průběhu víkendu měl opět plno chytrých komentářů, proto by možná měl přestat pracovat jako jezdec a začít jako mluvčí, protože bohužel na trati to bylo opět od něj velmi bídné), který v závodě nebyl prakticky vidět, snad jen s výjimkou extrémního počtu zastávek v boxech, když jedna z nich se značně protáhla pro problémy s levým předním kolem. Raikkonen se nakonec vybičoval k zisku jednoho bodu za poslední bodované desáté místo, ale sem se dostal jen díky havárii Adriana Sutila.

S havárií Adriana Sutila, resp. odklízením jeho vozu je spojena i havárie jezdce Akademie Ferrari, Julese Bianchiho, který havaroval velmi nešťastně a v současné době se nalézá v kritickém stavu v nemocnici, kde ho operovali pro vážné poranění hlavy (bohužel můžeme sledovat jistou podobnost s havárií Michaela Schumachera na konci loňského roku, který měl havárii na lyžích). Držíme proto Julesovi palce ať se rychle uzdraví a vrátí se co nejdříve za volant formule 1.

Pro Ferrari je toto další rána. Chtělo by to v těchto smutných dobách konečně již nějakou pozitivní zprávu...





Průběžné bodové hodnocení jezdců: Lewis Hamilton 266 bodů, Nico Rosberg 256, Daniel Ricciardo 193, Sebastian Vettel 139, Fernando Alonso 133, Valtteri Bottas 130, Jenson Button 82, Nico Hulkenberg 76, Felipe Massa 71, Sergio Perez 46, Kimi Räikkönen 45, Kevin Magnussen 39, Jean-Eric Vergne 21, Romain Grosjean 8, Daniil Kvyat 8, Jules Bianchi 2.

Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 522 bodů, Red Bull Racing-Renault 332, Williams-Mercedes 201, Ferrari 178, Force India-Mercedes 122, McLaren-Mercedes 121, STR-Renault 29, Lotus-Renault 8, Marussia-Ferrari 2.




Nashledanou za 7 dnů v Rusku ...



V minulých letech to v Japonsku vypadalo následovně:

2013 - GP Japonska v roce 2013 na slavné Suzuce přinesla zajímavý souboj trojice Vettel – Webber – Grosjean, kteří v tomto pořadí obsadili stupně vítězů. Po jejich dojezdu jsme čekali.... hodně dlouho a až potom dojel do cíle na čtvrtém místě nejlepší ze zbytku světa – Fernando Alonso. Felipe Massa doplatil nejen na svou nepovolenou rychlost v boxové uličce za což byl po zásluze potrestán penalizací, ale též v závěru závodu na neschopnost se ubránit Jensonovi Buttonovi, který jej předjel a obral o další cenné body.

2012 - Ferrari už několik velkých cen slibovalo, že přiveze velká vylepšení. Realita byla taková, že ani do Japonska nenastoupilo s vylepšeným F2012 a podle toho to také tak vypadalo. Volné tréninky nepřesvědčily. Kvalifikace také nebyla vůbec dobrá. Massa opět nepostoupil do závěrečné části. Alonso sice postoupil, ale opět spoléhal na zhoubnou taktiku jednoho měřeného času v poslední části kvalifikace. A tak se přihodilo, že kvůli chybujícímu Raikkonenovi musel ve svém měřeném kole zpomalit a výsledkem bylo jen šesté místo na startu. Startovat do závodu z hloubi pole je vždy rizikové. Button a Raikkonen sevřeli Alonsa do kleští, kde si o Raikkonenův Lotus Alonso rozříznul levou zadní pneumatiku. Následně to Alonso doprovodil divokou piruetou a odstoupením ze závodu. Grosjean chvilinku otestoval pevnost monopostu Marka Webbera a závod se mohl řádně rozproudit, tedy poté co z tratě odjel safety car. Ferrari mělo jediné štěstí v tom, že Felipe Massa dokázal jet neustále konzistentní časy a postupně se dobrou strategií prodrat na druhé místo před místního miláčka Kobayashiho a Buttona. Massa dokázal chvíli držet krok s Vettelem, ale nikdy neměl na to jej začít pořádně stahovat. Vettel si dojel pro další pohodlné vítězství a rapidně stáhl náskok Fernanda Alonsa na čele průběžného hodnocení mistrovství světa.

2011 - V kvalifikaci bylo sice opět vše při starém, když Ferrari stálo jen na čtvrtém a pátém místě (konečně se Felipe Massa prosadil před Fernanda Alonsa). V závodě však už to bylo jiné. Přední skupinka, kde byly oba Red Bully, oba McLareny a obě Ferrari držela kompaktně při sobě. Na startu závodu jsme očekávali, jak se bude Alonso opět posouvat rychle vpřed, ale tentokrát to nevyšlo, nepředjel ani svého týmového kolegu. Vettel tvrdě ubránil svou vedoucí pozici před dotírajícím Buttonem, kterého mírně vyhnal na trávu. Button si na tento incident stěžoval, ale vzpomeňme si, co dělal se svými konkurenty např. Michael Schumacher. Co se oproti minulé velké ceně nezměnilo byl souboj Massa – Hamilton. Hamilton opět poškodil vůz Felipeho Massy a chvilkami se zdálo, že to především odnesla Felipeho psychika, protože po tomto incidentu se značně propadl, zachránil jej snad jen Safety car, tým ho informoval o tom, že vůz je v pořádku a Felipe se stačil srovnat, bohužel ale čelo startovního pole už mělo náskok. Ocenit je potřeba výkon Michaela Schumachera, který dnes jel bezchybně, opět ukázal, že mu Suzuka sedí. Dokázal to i tím, že se mu podařilo za sebou udržet po jistou dobu Hamiltona a až do cíle i Massu. Fernando Alonso nenápadně postupoval vpřed, nejdříve předjel Massu, pak se v boxech dostal před Hamiltona a v rámci další zastávky v boxech předjel i Vettela, jehož Red Bull se nechtěl odlepit od boxové uličky. Vettel pak na Alonsa útočil, ale Alonso jeho útoky dokázal odrazil. V závěru závodu Alonso dramaticky stahoval i vedoucího Buttona, ale ten měl svou pozici plně pod kontrolou. V cíli jsme tak zaznamenali pořadí Button, Alonso a nového mistra světa F1 pro rok 2011, Sebastiana Vettela.

2010 - Do dění v Suzuce zasáhlo počasí, hustý sobotní déšť donutil vedení závodu přeložit kvalifikaci na neděli. Výsledek Fernanda Alonsa naznačil, že závod může být pro Ferrari problém. Slabý výkon Felipeho Massy tento dojem jen umocnil. Start se Alonsovi vydařil pouze tak, aby uhájil svou pozici. Za ním však došlo k velkému karambolu, který odstartoval Petrov na Renaultu. V nastalém zmatku chyboval i přemotivovaný Massa. Ten pozdě brzdil do první zatáčky a ve výsledku to zdemolovaným autem odnesl Liuzzi. Svým výkonem zaujal Schumacher, který skvěle odstartoval a v úvodu závodu zdolal i Barrichella, po zastávce v boxech se zasekl za Rosbergem, kterého nebyl schopný předjet, tak jej alespoň utahal. Nejzářivější výkon podal Kamui Kobayashi, který ve své domácí GP předjížděl s naprostou bravurou své soupeře a v cíli byl klasifikován jako sedmý. Sebastian Vettel se díky svému bezchybnému výsledku a vítězství dostal opět do přímého boje o titul, ve kterém se zřejmě rozhodne již jen mezi ním, Webberem a Alonsem.

2009 - O napětí v kvalifikaci a i v závodě starali hlavně jezdci co chybovali, protože soubojů na trati bylo minimálně. Už od startu bylo jasné, že Vettel nikomu nedá šanci a od vítězství ho může odstavit pouze technika. Ta však celý závod vydržela a Vettela dovezla k 10 bodům. Raikkonen byl na startu i přes pomoc KERSu uvězněn za jinými jezdci a téměř nic nezískal, v průběhu závodu pak svedl úspěšný souboj s Heidfeldem a posunul se na průběžné čtvrté místo. Po restartu závodu se dal očekávat Kimiho útok na třetího Hamiltona, ale ten se i bez fungujícího KERSu v pohodě ubránil a ihned mu ujel. Fisichella absolvoval další závod bez výraznějších pozitivních chvilek. Rozhodně kladně nelze hodnotit jeho manévry na výjezdu z boxů ve čtyřicátém kole, které ho stály pozici proti Kovalainenovi.

2008 - Velká cena Japonska přinesla další mírně kontroverzní podívanou. Nervové vypětí hlavních kandidátů na titul mistra světa se viditelně přenášelo i na trať. To bylo zřetelné již v první zatáčce po startu. Hamilton využil toho, že Raikkonen uhnul a nenechal se od něj vyřadit ze závodu. Ve strkanici inkasoval Kimi ránu od Hamiltona i Kovalainena. Následoval výlet několika jezdců mimo trať a odstoupení Coultharda. Když pak Massa ve třetím kole zatáhl za záchrannou brzdu a postrčil Hamiltona, bylo jasno, že i tentokrát bude mít vedení závodu plné ruce práce. Penalizace pro Massu i Hamiltona byly nutno konstatovat spravedlivé. Kimi Raikkokne to po ataku McLarenů neměl také zrovna lehké a proto mrzel nedokončený útok na Kubicovo druhé místo. Ale šest bodů do poháru konstruktérů bylo velmi dobrý výsledek. Massa v závěru zdolal Marka Webera, který ač v minulosti rád moralizoval a poučoval Michaela Schumachera jak se má jezdit, tak v tomto závodě se ukázal jako naprosto bezohledný a nebezpečný jezdec. Nechybělo mnoho a programově vyřadil sebe i Massu ze závodu a to v rychlosti nad 300 km/h. Massa si na trati dojel pro jeden bod a po trestu pro Bourdaise mu přibyl další.

2007 - Další vítězství vybojoval na mokré trati ve Fuji Lewis Hamilton. Většina pozorovatelů si myslela, že již bylo rozhodnuto. Ferrari muselo riskovat. Vedení závodu pozdě nařídilo přezutí celého pole a Ferrari to nestihlo, za to bylo Ferrari a penalizovalo. Když se k tomu přičetly četné výlety mimo trať a výpadky mnohých konkurentů, bylo třetí místo Raikkonena a šesté místo Massy vlastně ještě úspěch.

2006 - Boj o titul vrcholil a ve své poslední GP Japonska to měl Michael Schumacher velmi dobře rozehrané. V závodě do nějž vstupoval z pole position bezpečně vedl. Ale ve 36 kole přišel hořký konec. Schumacherovu monopostu vypověděl službu motor a najednou byl konec reálným nadějím na zisk titulu. Tehdy vyhrál Alonso a druhý byl Massa.

2005 - Japonsko jezdce v pátek přivítalo sluníčkem, v sobotu přichystalo déšť, který řádně zašmodrchal startovní rošt (9. Barrichello, 14.Schumacher) a v neděli bylo opět hezky a slunečně. Závod byl velmi zajímavý, napínavý a dramatický. Michale Schumacher byl oceněn dvěma body za 7. místo, což bylo za předvedený výkon docela málo. Souboje s Alonsem a Raikkonenem byly strhující, zejména nájezdy s Raikkonenem do první zatáčky. Kdyby neměl Fernando ani Kimi o tolik rychlejší auto (top speed) asi těžko by ho pokořili, protože nedokázali vymyslet nic průlomového a pořád zkoušel stejný trik. Rubens Barrichello se již evidentně chystal do Hondy, kdyby se nepodíval v první zatáčce mimo trať a nebyl několikrát v boxech, člověk by ani nevěděl, že taky nějakou GP Japonska jel.

2004 - Napínavý, zajímavý, šťastný a pro Oliviera Panise rozlučkový. Diváci se již těšili, že se podívají na kvalitní mokrý závod, ale nejdříve se počasí zvrhlo v tajfunovou hrozbu a pak při závodě svítilo sluníčko a cvrlikali ptáčci. Samotný konec závodního víkendu byl velmi hektický, neboť se v neděli ráno musela odjet kvalifikace, o jejíž hodnotě i vzhledem k různým podmínkám na trati, se dá pochybovat. Ale budiž. Další pole position své kariéry si odnesl Michael Schumacher a do první startovní řady se vedle něj postavil jeho bratr Ralf. Rubens Barrichello bohužel udělal chybu v poslední šikaně a do závodu se vydal až z patnáctého místa. Zatímco v závodě udávali jasně tempo bratři Schumacherové, ostatní závodníci bojovali velmi těsně a starali se o správnou napínavost dnešního závodu. Skvělé předjížděcí manévry předvedl i Rubens Barrichello, škoda, že mu ten poslední nevyšel a musel se zlomeným závěsem levého předního kola odstoupit. Michael Schumacher uspěl a připsal si své letošní 13. vítězství, 83. v kariéře.

2003 - poslední závod v sezóně přinesl napínavé rozuzlení boje o titul mezi jezdci i v poháru konstruktérů. Naštěstí si tým i fanoušci oddechli a začali slavit. Závod přinesl opravdu napínavý průběh. Bezchybný výkon Rubense Barrichella a jeho zasloužené vítězství (v roce 2003 druhé), díky kterému odstavil K. Raikkonena od možnosti získat titul a pojistil pozici Ferrari v poháru konstruktérů (i když nakonec Williams v této GP nezískal ani bod). Jako na houpačce si musel připadat M.Schumacher. V páteční kvalifikaci třetí, v sobotní čtrnáctý (zmoklá trať). V úvodu závodu se úspěšně prokousával na čelnější pozice, ale přes Sata (náhradník za Villeneuve, který skončil u BAR) se už nedostal. Odneslo to přední křídlo. Štěstím bylo, že se incident stal těsně před nájezdem do boxů. Michael se pak prokousával do předu a nakonec (i přes "kočkování" s bratrem Ralfem) závod dokončil na vše jistící osmou pozici. Scuderia Ferrari tak získala 13. pohár konstruktérů a Michael Schumacher 6. titul mistra světa F1.

2002 - Pole position a vítězství v závodě pro Schumachera a druhé místo na startu i v závodě pro Barrichella – to byly poslední kamínky do mozaiky veleúspěšného roku pro Ferrari.

2001 - Schumacher vyhrál a Barrichello dojel pátý. V roce nadšených diskusí o týmové režii (Ferrari v GP Raukouska) všechny nepřátele Ferrari potěšil příkaz Rona Dennise aby Häkkinen před sebe pustil Coultharda.

2000 - v boji o titul v předposlední GP sezóny zůstávali ještě Mika Häkkinen a Michael Schumacher. Díky bezchybnému výkonu za proměnlivých povětrnostních podmínek Michael Miku zdolal a oslavil svůj první titul pro Ferrari a třetí titul v kariéře, dokončil tak svou dlouho cestu, kterou započal již v roce 1996.





POSTAVENÍ NA STARTU

1/ N. Rosberg

2/ L. Hamilton
3/ V. Bottas

4/ F. Massa
5/ F. Alonso

6/ D. Ricciardo
7/ K. Magnussen

8/ J. Button
9/ S. Vettel

10/ K. Räikkönen
11/ S. Perez

12/ D. Kvyat
13/ N. Hulkenberg

14/ A. Sutil
15/ E. Gutierrez

16/ R. Grosjean
17/ M. Ericsson

18/ J. Bianchi
19/ K. Kobayashi

20/ M. Chilton
21/ J-E. Vergne

22/ P. Maldonado


PRŮBĚH ZÁVODU




START za safety carem
1
Ericsson - hodiny
2
Závod zastaven
3
Alonso – out
9
Rosberg – Hamilton – Bottas – Massa – Ricciardo – Magnussen – Button – Vettel – Räikkönen
10
Restart
10
Button – Maldonado – pit z mokrých na intermediate
23
Räikkönen – pit, Ricciardo, Bottas
27
Räikkönen – pit – problém s LP pneu
29
Hamilton – mimo trať
29
Hamilton – Rosberg
32
Hamilton - Rosberg - Button – Vettel – 12. Räikkönen
34
Magnussen – hodiny
38
Räikkönen – pit
42
Vettel – mimo trať
44
Sutil – out
45
Safety car
45
Räikkönen – pit
45
Bianchi - out
47
Závod zastaven


CÍL Hamilton - Rosberg - Vettel - Ricciardo - Button - Bottas - Massa - Hulkenberg - Vergne - Perez - Kvyat - Räikkönen - Gutierrez - Magnussen - Grosjean - Maldonado - Ericsson - Chilton - Kobayashi - Bianchi - Sutil




Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners